onsdag 25 maj 2011

Barns behov

Det pratas mycket om barn, vad de ska ha, behöver och bör få. Och barn får en hisklig massa på många sätt. Och när man ser sig omkring så vet jag inte om barnen är så värst mycket nöjdare än vad vi var när vi var små. Ibland tänker jag att vi glömmer ett perspektiv när vi pratar om vad barn behöver. Vi glömmer att barn behöver vara behövda, barn behöver få ge något. Barn får itne bara kärlek, de ger också och behöver få ge.

Ni såg bilden på vår walk-in-laundry (WiL), det är inga problem att få med sig barnen för att hjälpa till i tvättstugan ibland eftersom de också känner att det behövs. Om man är tre stycken och viker tvätt i fem minuter så får man rätt mycket gjort. Dessutom kan man ju påverka vilka kläder som prioriteras om man slår på en maskin ;-). Grunden är nämligen att vår WiL alltid ser ut ungefär som på bilden och så prioriterar vi favvokläderna. Funkar jättebra.

Storebror lagar mat till oss på tisdagarna eftersom aktivitetsschemat är lite ansträngt. Ve Storasyster om hon försöker hjälpa till (det här är min dag)... Det blir förstås enklare man men han lär sig mer och mer och växer med uppgiften. Storebror är en viktig kugge i att tisdagarna fungerar och det vet han om. Alla behöver bidra på något sätt i familjen och senare i samhället.

Jag hoppas verkligen att ungdomsarbetslösheten ger med sig snart så att ungdomar kan kliva in i vuxenlivet och känna sig behövda. Annars kanske vi i samhället måste tänka friare. Ingen blir nöjd av att bara få, jag tror att det ska vara balans mellan givande och tagande. Finns det uppgifter blir det lättare att skicka med dom känslan att världen inte skulle vara detsamma utan dom. Även om det går stråla mot barn så att de känner sig underbar så blir det lättare.

Nu behöver jag nog sova. God Natt

3 kommentarer:

kattiiiiss sa...

Tror också att det är viktigt att barnen får bidra till något i familjen så att de lär sig. Det ökar dessutom på självförtroendet!

Kram

Mångmamma sa...

Precis vad jag också alltid säger.
Att barn behövs, måste få känna sig delaktiga och viktiga - det åstadkommer man inte genom att servera allt på en silverbricka.
Tvärtom!
Bra inlägg!

KaosJenny sa...

Härligt att vi är fler som tänker så tjejer. Kram på er