söndag 22 maj 2011

Vårens fråga?

Mitt i alla majaktiviteter (påbörjningar och avslutningar), vårblommning, diverse andra trevligheter och fågelkvitter så börjar det bullra och surra. Äntligen kör folk igång med sina projekt. Oj, oj, oj, det finns inga gränser för allt man vill ordna med. Tanken är ju god och man vill ju ha det mysigt sen men ibland blir det liksom inget sen... Tyvärr känner jag massvis med folk som renoverat sönder sina familjer...
Vårens fråga är hur vill vi ha det i sommar och hur vill vi känna det i höst... av någon anledning har familjerådgivningen massor att göra på hösten...

Och så tycker jag nog att Schyffert och Lindström har sina poänger när de konstaterar att man jobbar väldigt hårt för att ha det mysigt en kort stund. I vår familj hade det nog dessutom mest handlat om bilden av myset. Bilden av när hela familjen lugna, skrattande och avslappnade sitter där på utedäcket, bryggan, bastun, badrummet, köket, badtunnan eller vara det nu kan vara...

Intressant, jag skulle till exempel vilja se den uteplats som just nu skulle kunna få Storebror och Storasyster att sluta med sina högljudda haranger om hur hemsk och osmart den andra är. De bara älskar att reta hål i huvudet på varandra. Lillebror har mycket svårt att sitta klokt, oavsett färg och hur designad stolen är och lillasyster bryter ihop titt som tätt även i de vackraste miljöer. Sanningen är att vår sån där lugna och avslappnade uteplats periodvis skulle innebära bås med väldigt stadiga väggar och hörselkåpor. Så många myskuddar skulle vi inte heller ha om de inte var klädda i galon. De skulle mestadels ligga, där vi för det mesta också har de flesta av våra kläder, på golvet i vår walk-in-laundry.

När det gäller kök är väl drömmen för oss en walk-in-fridge eller en rekorderlig restaurang diskmaskin men det är varken värt stöket eller pengarna. Säga vad man vill om USA, mycket var annars och en del var rätt galet men på det stället där vi var kändes det helt uppenbart att folk använde sina bostäder till att helt enkelt bara bo. Genom att bara bo fick de tid över för annat än hem-pifferi. Uppfriskande att komma dit och bli inspirerad som "ljust och fräscht svensk". Det känns som om jag ska säga upp dom där annonstidningarna Vi i villa och Villaliv, varför egentligen göra mer än bara bo? Ha en trevlig måndag...

7 kommentarer:

kattiiiiss sa...

Det blir ine alltid som man tänkt sig! Och har man barn så tycker jag alltid att det är högljutt, ja åtminstone hemma hos oss!!

Kram

Katarina sa...

Tänkvärt Jenny :O) men nog är det väl roligare och trevligare att bara bo om man trivs också? Kram Katarina.

Milla sa...

Ingen dum tanke..jag skulle gärna hiva ut tv med..tänk så mycket tid man skulle få över till annat.
Krma

2BarnsMamman sa...

Helt klart är det värt att fundera på hur mycket tid det är värt att lägga på sitt hem. Har man inte tid att umgås är det ju till ingen nytta ändå! Och umgänget med barn kräver ju knappast senaste designen! Tänkvärt!

Mångmamma sa...

Även om jag drömmer inredningsdrömmar, är jag medveten om att verkligheten ser annorlunda ut.
Utöver det du tar upp, skulle jag vilja tillägga; ett lamm som äter upp allt jag planterar ut, tre hästar som gärna rymmer in i trädgården och lämnar fina spår efter sig och en make som gärna kör fyrhjuling eller knattecross med barnen över gräsmattan.
Nej, renovering innebär mest sanering här!
Skön vecka, ni med!

mammaxtre sa...

Nog är det så att många renoverat sönder sina relationer.

Vi köpte ett renoveringsobsjekt. Och jag säger ALDRIG mer....

Ha det fint

KaosJenny sa...

Härligt att höra era tankar. Liv och rörelse är det jämnt Katarina..
Mm Katarina klart man ska trivas där man bor men ibland borde man ju faktiskt nöja sig också ;-)
Milla, hiva ut TV:n är en idé, och datorn, om den inte var så givande. Jag blir jätteglad över respons och tycker det är kul att läsa om andras tankar.
Jo, 2BarnsMamman, jag har tänkt mycket på det där, framförallt eftersom jag känner massor med folk som grejar mycket hela tiden och som måste jobba heltid.. Det blir inte mycket tid över i allt det piffade...
Mm, Mångmamma, Ha Ha, sanering, jag har just bloggat om det ;-)
MammaXtre låter klokt att skippa renoveringsobjekten... Det gör vi med och det är skönt att bara bo. Det går väldigt bra att trivas och bara vara...
Kram på er allihop