torsdag 5 maj 2011

På väg mot omvärldsspaning

Det här är en sån där maxad dag. Haft med mig Lillasyster en timme på jobbet eftersom jag inte hann det jag lovat igår utan valde att åka hem. Lillasyster fikade och ritade och jag blev klar. Utvecklingssamtal med Storebror. Individuell vårdplan men en vettig lärare så det blev inga stora ingripanden i Storebrors personlighet (se föregående inlägg). Lite detaljer som att göra Matteläxorna bara... Sen förbi mormor och morfar, titta till barnen som hade rast på skolan och så packa för resa.

Kaosmodern ska nämligen gå på gatan som en vanlig kvinna fram till måndag. En del av barnen vill verkligen inte att jag ska åka. Dåligt samvete? Nej, inte det minsta. Barnen har en alldeles underbar far. Jag märker på packningen att jag mest packar tjusiga kläder som man kan skrida runt i och att jag verkligen ser fram emot resan. Dåligt samvete anser jag är både lönlöst och förkastligt. Väljer jag att åka bort så står jag för det, i helgen vill jag resa. Ombyte förnöjer, ibland behöver man göra annat än att vara hemma, även om man är en aldrig så nöjd Kaosmoder.

Och så till en tanke om omvärlden. Kan man skjuta bort terrorism? Faller inte idén med att kriga bort hat på något sätt på eget grepp? Skulle nästan tro att det blir som att skrika ett argt barn lugnt (tro mig, jag har försökt och det har inte funkat EN enda gång på snart 13 år). Samma sak att bråka med barn, eller för den delen vuxna, så att de slutar bråka. Fullständigt döfött. Jag tänker att OM man vill ha fred är det dags att tänka på helt andra sätt.

Nu ska jag gå och fiffa Lillasysters och mina naglar innan jag lägger sista handen på packningen, handlar, gör middag och drar iväg för att göra omvärldsspaning. Ett varv i trädgården tänker jag också gå. Här är en liten vildtulpan som man inte njuter av på samma sätt som påsklijehavet. Den här får man stanna och böja sig ner och förundras över hur vacker den är i sin enkelhet :-). Kanske är det nyckeln till världsfreden. Att alla lär sig stanna upp, njuta av nuet och uppskatta det enkla istället för att titta på vad grannen eller grannlandet har/ tycker/ gör. Ha en underbar helg alla fina...

5 kommentarer:

Grodmamman sa...

Kloka ord! Har aldrig hjälp att jag har skrikit tillbaka till mina barn heller.
Ha en riktigt skön helg!:)
Kram

Milla sa...

Njut av allt/alla de vackra vilda runtomkring dig !)
Kram

2BarnsMamman sa...

Självklart behöver vi alla få njuta av en helg på egen hand ibland - utan att få dåligt samvete! Det ger ny energi till alla. Själv ska jag njuta av en helg ensam hemma medan man och barn är hos svärföräldrarna. Och visst stämmer det att skrik och bråk knappast löser några problem. Det skapar snarare nya. Tänk om alla män med makt också kunde inse det!
Ha en riktigt härlig helg! Stor kram

Maria sa...

Såklart mammor ska få åka iväg och ha kul utan dåligt samvete - då blir de ju mycket gladare mammor när de väl är hemma. Och apropå det senare, en liten julkalenderlucka från Livstid :)

http://www.livstid.net/2010/12/livstids.html

Kram på dig och ha en underbar helg!

KaosJenny sa...

Ha Ha, nä så klart Grodmamman och hoppas du hade en fin helg också :-)
Jepp Millla, jag njuter av det vackra vilda omkring mig!
2BarnsMamman en helg på egen hand är inte fel och tänk om makthavarna kunde ge rackarn i att kriga, det är så sjukt...
Tack för tipset Maria, det handlar om att tillåta sig vara fri och att frige ibland :-)
Kram på er