torsdag 31 maj 2012

Torsdagen då tiden finns...

På torsdagar skickar jag min lilla fina flock till skolan. Sen brukar jag kolla läget med de äldre i släkten. Att jobba 75% innebär att torsdagen blir en sån där dag då jag kanske gör kanske en liten cykeltur med en kompis eller själv, handlar lite, gräver i trädgården, bakar något bröd, läser en bok eller hänger på nätet. Kan bli lite vad som helst helt enkelt. Som andan faller på. Är det mycket på jobbet uträttas inte några underverk på den lediga dagen direkt. Återhämtning!

Ibland äter jag något som bara jag i hela familjen gillar till lunch. Helt själv, helst ute på trappan i solen. Tar emot barnen som droppar hem från skolan. Pratar lite, skojar lite. Tiden finns. En äkta trivseldag. Dagen då jag kommer ikapp mig själv. Vilar upp mig och laddar mentalt.

De andra dagarna må det hända de mest underliga saker hända på jobbet. Fyra dagar i veckan gör jag det som krävs men min trivsel-torsdag tänker jag behålla, om så chefen hotar med att slita mig i håret ;-). På torsdagarna får saker ta låång tid, allt går i sin egen takt. Eller snarare min takt. Den här Bloggen började jag till exempel skriva i förmiddags. Nu är klockan snart sex och Lillebror och jag ska just lägga vår sista hand på middagen. Kommer jag någonsin i sånt ekonomiskt trångmål så att jag MÅSTE jobba heltid gör jag nog en ordentlig fundering över mina prioriteringar. Detta är vardagskvalité som inte kan mäta sig med några veckors utlandssemester eller någon som helst köksrenovering. Mannen har sin lediga dag på fredagarna. Lyx!! Hoppas att ni också haft en fin torsdag. Kram

6 kommentarer:

Grodmamman sa...

Jag jobbar 75% och har ingen ledig dag, men slutar ju då istället tidigt flera dagar. Hade gärna haft en ledig dag, men tyvärr går det inte att ordna.
Håller med dig att det är värt mycket att få vara ledig lite mer, för min del handlar det om att kunna vara hemma de flesta dagar när barnen kommer hem från skolan. Det går inte att värdera i pengar.
Kram

mammaxtre sa...

Oj så klokt detta lät. 75 % som möjliggör en trivseldag. Helt rätt!

Jag har för lite återhämtning i mitt liv. Jag vill också ha en trivseldag. Dock känner jag mig själv, jag skulle städa och jobba undan för att få helgen fri. Men ändå, detta skulle jag göra i min egen takt och jag skulle få tid att tänka, bara en sådan sak. Men, jag jobbar 100% och kan inte gå ned i tid. Behåll din trivseldag. Den gör gott, Det förstår jag så väl.

Anonym sa...

Cagney kikar in :)

Kram på dig Lacey

Katarina sa...

Ursäkta! Jag har varit lite dålig på sistone att läsa och kommentera andra bloggar. Tiden och orken har liksom inte räckt till, och så har jag varit borta en del.
Jag känner igen mig i det du skriver om vardagslyx att få vara hemma själv när barna är på skolan. Jag njuter. Kram Katarina :O)

Bara Sara sa...

Jag jobbar heltid men men kompenserar det med att jobba hemma ngn kväll i veckan och komma hem skapligt. Tar ledigt ungefär en dag varannan vecka - det är guldkant också!!

KaosJenny sa...

Härligt Grodmamman, man ordnar så som det passar bäst helt enkelt... Kram
jo mammaxtre, min trivseldag är oerhört mycket värd men det är ju det som passar mig... Det går att hitta återhämtning på en massa andra sätt också :-) Kram
Lacey my love... Kram på dig med...
Katarina, det ska aldrig någonsin vara plikt att läsa och kommentera... i mån av tid, lust och ork... Alla ni som läser och som jag läser har nog med måsten ändå ;-) Vardagslyx att bara göra lite av det man själv vill ska man unna sig :-)Kram
Bara Sara man gör som man känner att det fungerar bäst, det ska ju funka både på jobbet och hemma. Lite guldkant med extra ledig dag är aldrig fel heller :-) Kram