tisdag 29 maj 2012

Ibland är det bästa man kan göra att tröstäta lite...

Jodå, Mad May och mitt i allt det så börjar ett barn "lagga" lite. Liksom fastnar i vinkelvolten. Det händer olika barn olika ofta och med olika saker. Det går liksom i skov. Och jösses så svårt det blir. Lätt att börja bråka med varandra som föräldrar och den enklaste sak i världen att i dessa lägen också låsa fast sig rätt ordentligt och tänka att så här kommer vi att ha det resten av våra liv.

Ett litet problem är att det bästa man kan göra inte är mer av det man gör. Oavsett om det är att tjata, följa efter med frukt, muta, prata med fröknar, intriga med barnens kompisar, hota, jamsa runt för att slippa utbrott, googla diagnoser, sms bomba eller vad konstiga saker man än håller på med så är det bäst att bara sluta. Ge upp och låta bli bara men det är lättare sagt än gjort. Oftast vet man om hur man borde göra men man kan inte hjälpa sig.

Ibland är det bästa man kan göra för vissa problem att släppa dom rätt ner på golvet och tröstäta lite helt enkelt. Eller släppa dom och göra något annat, roligare. Ta sig en cykeltur. Prata med en kompis eller kanske gräva lite i trädgården. Så, nu tänker jag göra popcorn. Eller hm, så fort Storebror och Storasyster gått och lagt sig :-) Livet är ju som sagt större än oss och det handlar om att leva ett liv- inte vinna ett krig. Kram på er

3 kommentarer:

kalebass sa...

Det är inte lätt, men att släppa det är oftast den bästa lösningen, tror jag. Det där att tröstäta vet jag inte förstås... men vad gäller mig är det inga problem. Kan äta hur mycket som helst, behöver inte tänka på vikten.

Galenskap och lite allvar sa...

Att tröstäta...hahaha...jag kan se dig sitta där med popcornen i högsta hugg.... Hmm...ibland är det du säger lättare sagt än gjort. Tyvärr så slutar jag vara pedagogisk när mitt jobb slutar och då övergår jag till att bli den där tjatmorsan som jag inte alls har lust att vara......MEN..det bara blir så....VARFÖR? Jag vill oxå bara låta det vara men det är väldigt svårt. Efteråt får jag dåligt samvete och tycker att jag tjatar hela tiden på de små liven! Innerst inne så gör jag nog det för att jag bara vill dem väl men mitt tjat gillar jag då rakt inte.Eller är det så att jag är alldeles för trött för att orka med en konflikt så dags på dagen. Det finns såklart dagar då jag oxå släpper det men de är inte ofta, tyvärr.

Ska nog köpa hem några påsar micropop som beredskap inför nästa kommande raseriutbrott....

TACK FÖR ALLA DINA KLOKA INLÄGG OCH FUNDERINGAR!!

Ha det gott!
Kramelikram Veronica

KaosJenny sa...

Precis, det är otoligt svårt men när man gjort saker som inte fungerat är det bäst att släppa. I alla fall en liten stund... Lite tröstäta är fint och framför allt om det inte sätter sig kalebass ;-)
Ha Ha Veronica, pedagogisk ska man vara på jobbet, hemma bör man vara i första hand människa... annars tror blir det lätt monster eller stackare som inte står ut med världen av barnen ;-) Köp du hem micropop, funkar fint. Och tack för att din respons på inläggen. Sånt är väldigt peppande :-)
Kram