tisdag 15 maj 2012

Storebror har storlek 44 i skor

Och då när vi stod där på affären med nya skorna så frågade han: Mamma ser mina fötter stora ut? Vad säger man?
Tänk så lätt det är. Att ljuga lite för att göra någon lite mindre missnöjd. Att erbjuda honom ett par DC skor så att han inte tänker på det längre. Frisera sanningen för att undvika att ett barn får ett utbrott. Skylla på tvätten när man egentligen inte VILL klappa på någon tills de somnar. Säger som Författarna till Skit i mössan. Jösses vad föräldrar ljuger för sina barn fastän de vill att barnen ska tala sanning...

För mig var det lite magiskt när jag upptäckte så enkelt det blir när man säger jag vill inte när det är det man känner. Bra också. Alla behöver säga vad de vill och sen få respekt för vad de vill och vad de inte vill. Alla behöver lära sig lyssna på vill inte också. Jag kan lyssna på att Storasyster inte vill gå i skolan men tyvärr så måste hon göra det ändå. Känna hat är hon helt fri att göra, hur mycket som helst. Att klara sig i livet handlar som jag ser det väldigt mycket om att hantera känslor och om vi ljuger och tricksar för barnen (skyller på fröken, pusslar till allt praktiskt) så lär de sig inte de förrän långt senare... Klart man hatar saker ibland men gör dom ändå...

Så fram för mer utbrott, avbrott och sammanbrott. Barn behöver känna massor med saker och vuxna också. Vuxna är också bara människor men jag tror att vuxna precis som barn ibland behöver träna på att se sig lite i spegeln och vara ärliga både mot sig själva och andra. Vad känner jag och varför. Sen när man vet och inte skyller ifrån sig behöver man inte vara så rädd, man kan vara ärlig. Och jo, det händer att jag startar krig, beter mig som ett småbarn osv men får jag bara "rätt på det" så är det lugnt. Det behöver inte bli prestige, alla kan vara dumma ibland... Möjligtvis skulle många av vuxenvärldens trassel skulle kunna lösa sig om folk var ärligare mot sig själva och varandra.

Mitt svar till Storebror om fotstorleken då? Det blev helt enkelt en fråga: Vill du att jag ska vara ärlig? Storebror log och sa: Det är nog lika bra att du är ärlig Mamma, det är väl bara så att storlek 44 faktiskt inte kan räknas som litet va... Mm, precis, du är tjusig hur som helst Storebror!

Vad tänker ni om ärlighet? Hur mycket tricksar ni för era barn? Ha en trevlig kväll... Kram






Inga kommentarer: