torsdag 3 maj 2012

Gör inte om mig...

Fyra barn senare har man lite mer kropp än innan, på sina ställen alltså. Magmyyys...(eller välkommen till Valkköping). Naturligtvis, femton år, fyra graviditeter och lite tröstande och firande i form av mat och godsaker. Njutning, och tänka sig, jag har bestämt mig. Det är precis så här jag SKA se ut. Möjligtvis vore det trevligt med lite mer kondition men det skaffar jag genom att cykla lite oftare och fortsätta träna tjejerna i fotboll helt enkelt.

Och som alla andra människor så är jag både hopplös och underbar, samtidigt. Energisk och startar saker, tänker alltid att inget är omöjligt och sen upptäcker jag att vissa saker var bra mycket svårare än jag tänkte mig. Taskigt tålamod och blomgalen. Rätt obrydd om prylar och oteknisk till tusen. Håller gärna många bollar i luften men är inte någon höjdare på att avsluta saker. Skrattar gärna men har inga problem att prata om döden osv osv.

I detta gör-om-samhälle vill jag värna om rätten att få fortsätta att vara som man är. Inte fiffa till och låtsas. Jag är som jag är just nu och det är alla andra också. Och visst utvecklas man, inte är jag helt samma som för 15 år sedan och ibland så utvecklas man ifrån varandra men jag tycker att det är viktigt att ha olika perspektiv och respekt för olikheter. Det var en av anledningarna till att jag startade Bloggen på Vi föräldrar för några år sedan (tack Vi föräldrar för att det var så lätt och lockande att starta hos er). Jag började inte Blogga för att säga att alla måste göra som jag utan som motvikt till allt det till-fixade och på låtsas som jag tyckte att det var för mycket av. Som family, the true story på facebook.

Förr uppfostrade jag alla i omgivningen och var nog inte så värst nöjd med mej heller. Numera skulle jag vilja säga att överseende "is the shit"... Klart det behöver fostras lite ibland men inte alls så ofta, inte egentligen. Ingen ska få kliva över någon annans gränser och ha det bra på bekostnad av någon annan men annars... Det häftiga är att när jag klappar om omgivningen för deras charmiga personligheter så blir det också lättare att leva med mig, precis som jag är, just nu. Underbara jag. NI är också underbara, precis som ni är!! Vad tänker ni om att göra om sig själv, Mannen, barnen, soffan, huset, bilen, båten, vännerna och hunden?

2 kommentarer:

Västgötskan sa...

Så länge man trivs med den man är finns det ingen anledning att förändra sig (eller bry sig om vad andra säger).

Om man däremot ev. mår dåligt över något är det ju inget fel i att förändra något i livet. :-)

KaosJenny sa...

Precis Västgötskan... Kram på dig...