tisdag 17 april 2012

Tid med vattentäta skott?

Jajjemän, jag tar med mig jobbet hem och du kan verkligen hoppa upp och sätta dig på att jag tar med mig hemmet till jobbet... Inte jämt men vad vore jag för typ om jag inte gjorde det ibland undrar jag? När det "behövs" så gör jag det och det är väl ingenting att hymla om heller för jag tror med handen på hjärtat att vi är fler. Tycker inte ens att det är fult eller hemskt utan mer naturligt. Om det hänt något stort, roligt eller hemskt på jobbet så är det klart att det påverkar fritiden och om familjen rykt ihop på morgonen eller om det är något speciellt med något av barnen/Mannen eller så så SKA det väl påverka. Är jag inte först och främst människa kanske? Alla som jobbat med någon som separerat, haft sjuka/ döende anhöriga eller något annat livsomtumlande för sig förstår nog naturligheten i det hela. På något vis är vi som förryckta när tänker att tid kan delas upp i sån och sån tid med vattentäta skott emellan. Och äh, låt oss dra en gammal filt över sånt som familjeussel och kvalitetstids-stress. Här är en kille som skrivit bra om det.

Det viktiga är att vi är ärliga mot oss själva och de personer vi har runt omkring oss. Kan räcka med att säga att man haft en tuff dag på jobbet eller att man sliter med saker på hemmafronten om man inte vill/kan veckla ut sig. I relation med andra och som förebild för barnen bör jag försöka reda ut i alla fall för mig själv hur jag fungerar och tackla de känslor som dyker upp. Prata med barnen och hjälpa dom att hantera sina känslor. Prioritera tid och stå för prioriteringarna. För mig är ställtiden på bussen eller cykeln jätteviktig. Livet är här och nu. Tid är viktig och KA:s gamla tes om att intresset aldrig ljuger är lika aktuell som någonsin. Du lägger tid på det du tycker är viktigt helt enkelt, all tid räknas, inte bara ensamtid, partid eller kvalitetstid utan alla 24 timmarna om dygnet. Människan Jenny är jag hela tiden. Hm, dags att surra lite med Mannen och sen sova (i den ordningen). Vad tänker ni om tid? Kram på er

4 kommentarer:

mammaxtre sa...

Ja du vad tänker jag om tid. En hel dle är jag rädd....

Det mest irriterande är när andra styr min tid. När tiden stjäls ifrån mig för att andra ser till att jag får gör ngt som jag inte planerat för och som jag inte borde få ägna mig åt överhuvudtaget. Exempelvis som när tjuvarna försökte ta sig i i vårat hus. Den tid det tagit att återställa det de förstörde i sitt försök att ta sig in. Min tid gick upp i rök många kvällar. Väldigt irriterande.

Men jag är jag 24 timmar om dygnet. Olika roller bara, eller kanske inte :-)

Ha det bäst!

Katarina sa...

TID! Vissa dagar hinner jag göra massor, medan andra dagar tycker jag att jag inte hinner någonting. Vet inte om det har med tid att göra men det är en skön känsla att titta på klockan och se att det fortfarande är många timmar kvar av dygnet så att jag har tid för sådant jag vill istället för måste :O) Tiden kan ställa till bekymmer samtidigt som den kan vara till ens födel i andra avseenden.
Och visst skulle man vara fullständigt omänskligt om man inte tog med sig jobbet hem och tvärtom. Det går ju inte stänga av helt. Precis som du skriver om det händer något på morgonen liksom stora händelser som berör en känslomässigt på alla plan. Hur det än är så går privatlivet alltid först.
Kram Katarina :O)

Bina sa...

Jag vill ha mer tid! Eller mindre sömnbehov. Sover 6 h varje dygn, men vill ändå ha mer tid!

Ändå är jag rätt nöjd med hur min tid används. Till familjen, barnen, jobbet, hobby, vänner. Men några fler timmar per dygn skulle jag inte tacka nej till!

KaosJenny sa...

Mm, mammaxtre, när andra rövar åt sig tid blir man galen men precis som du säger så är man sig 24 timmar om dygnet och kan för det mesta ta tillbaka tiden :-)
Håller med Katarina, ibland hinner man massor och andra gånger inte ett smack... skönt att höra att vi är fler som inte ens strävar efter att aldrig ta med sig jobbet hem eller hemmet till jobbet :-)
Ha HA Bina, skulle väl vara fint förstås med mer tid, även om man kan misstänka att inte det skulle räcka heller då man alltid vill göra mer av en massa saker :-). Skönt att tänka lite på sina prioriteringar så att man känner sig nöjd :-)
Kram på er