onsdag 31 augusti 2011

Låter mig vara lite trött...


Efter en hektisk dag på jobbet och middag, kvällsfika och godnattstök känner sig den här Kaosmodern lite urlakad. I köket finns massor med äpplen men de får ligga. Klara sig till någon annan dag helt enkelt. Undrar om det är vardagslivets grå tristess som lägrar sig över mig eller om jag är lite 13-års-taskig-natt-sömn-bakis? Möjligtvis skulle tröttheten också kunna bero på att jag, förutom mitt underbara hemmaKaos, har ett jobb som inte heller går av för hackor på Kaos och stressfronten. Men vad då, om man inte är trött när kvällen kommer har man väl inte levt ordentligt under dagen ;-).

Det är skönt att hösten är här men, jag är egentligen inget stort fans av vardag. Att vara tok-styrd och för mycket ordning och reda gör mig uttråkad och att göra samma saker igen och igen tar verkligen kål på mig. Blir det för mycket torka bord och rutiner börjar det klia. Då är det bäst att jag hittar på något lite galet oväntat för att "komma i ordning med mig själv igen". Det kan räcka med att cykla, bada eller ut och äta med kompisar. Bryta det vardagliga helt enkelt. Visst är semester bra men det är hur man hanterar vardagstråket som avgör livskvalite´n. Det bor en Kaospilot i mig som verkligen gillar oväntade saker och fart och fläkt. På så sätt är saker verkligen som de ska. Urkul men också lite påfrestande. Det var länge sen lagom var min grej. Jag måste bara vara lite rädd om mig ibland och "odla min lathet" så att jag inte bränner ljuset i båda ändar.

Att känna sig urlakad har sin tid och vila har sin. Spanar runt lite på nätet och hittar som vanligt kloka saker. Maria på Livstid trollar med tråket. Tessa på Fem i tio konstaterar att när man inte orkar slå mer knutar på sig själv så får man helt enkelt låta bli. Sån´t där som man känner igen och ler åt. Internet är bra och ni som jag träffar på är kloka och mysiga. Gulle ni... Nu ska jag kila i säng innan vår trognaste storsängsprenumerant dyker upp och börjar mysa. Kaospiloter ska inte vara pigga jämnt. Allt är som det ska vara. Kram på er

5 kommentarer:

Bina sa...

Nej, ledigt är betydligt bättre än jobba!

Anita sa...

När jag läser din blogg så är det som att läsa om mej själv som ung ,kanske inte allt men det mesta .klarade inte av att leva efter vissa mallar med mina fyra ungar ,vi levde som vi ville o mina vänner kallade oss för familjen adams ..serien som gick på tv,n...jag var Morticia såg faktist lite ut som henne:)ha det bra .

2BarnsMamman sa...

Själv gillar jag faktiskt vardagen ganska mycket. Och även om det finns en hel del måsten blir den ju faktiskt lite vad man själv gör den till. Det är ju i vardagen man allra bäst behöver lite guldkant inte när man har semester :)

Tessa sa...

:-) Vi verkar vara i samma fas.

KaosJenny sa...

Håller med Bina men samtidigt så behöver man jobbet för att uppskatta fritiden ;-)
Vad härligt Anita... Det där med mallar och massor i famijen är inte helenkelt... familjen Adams låter ju bra;-)
Intressant tanke 2BarnsMamman... Låt oss "guldkanta" hela året ;-)
Ok Tessa... Då vilar vi lite
Kram på er