torsdag 22 november 2012

Lillasyster= nyckelbarn

Som hon har längtat och strävat i månader. Aldrig försuttit en chans att berätta att hon är den endaste utan... Vår Lilla "cliffhanger" som alltid strävar uppåt, tjurar ihop vid minsta tecken på att någon ser henne som liten. Nu har hon äntligen förärats med en egen nyckel hem. Inte för att vi låser alla dörrar så ofta här hemma. Det är mer symbolen. Egen. Nyckel. STOR. BETRODD.

Jag var beredd på att någon skulle börja yla ORÄTTVIIST men kanske har alla i hela huset förstått hur viktigt det är för henne och helt enkelt bara unnar henne det. Jag var beredd och hade förberett mig för diskussion för det klart det är orättvist. När Sotrebror var i den åldern var det inte ens nära att han skulle ha egen nyckel. Däremot hade han 3 småsyskon som tyckte att han var underbar. Det går inte att vara så taskig så att man försöker vara rättvis när man har fyra olika barn. Det viktiga är att man inte favoriserar någon och ALLTID ger mer tid/ saker/ engagemang åt någon av barnen.

Jag tror inte på att kompensera för olika val som vi vuxna gör heller. Vi har valt att bo här och på det här sättet, ha en sån här familj och jobba så här. Vi får alla lära oss hantera att vi får olika förutsättningar längs med livet. Nya ställen, vänner, arbetskamrater, chefer och situationer som man bara får tugga i sig. Somligt bör man föstås spotta ut (men då lär man sig av det).

En del barn skulle hata att gå hem med egen nyckel. För en del andra är det drömmen att ha möjligheten. Jag tror att Lillasyster växte en decimeter med nyckeln.

1 kommentar:

Mammahäxan sa...

Min Dansös fick en egen nyckel när hon fyllde 9. Efter en vecka hade hon tappat bort den. Så nu dröjer det innan hon får en ny..