tisdag 22 november 2011

Good enough Christmas?

Jösses, nu börjar det. Stresstäcket som brukar lägga sig över december och fladdra verkar vara på gång redan. Suck! På jobbet pratar de byta gardiner och på Bloggarna verkar folk också vara duktiga. In i jul-hamster-hjulet och börja springa... skynda skynda... Griljera bröd och lägga in grisfötter, stryka julstjärnor och gratinera gardiner, mata julkrubban och , stöpa korv och stoppa ljus... Svarta julgranskulor eller jösses, är det grediskärt i år månntro? Drottning-gran och julklappar från långt-bort-i-stan. Det finns inga gränser för hur mycket man kan (h)jula om man vill. Själv får jag allergiska utslag av att tänka på att stressa för att det ska bli jul. Julafton kommer, oavsett vad vi gör och man kan välja vad och hur mycket man vill göra. Det går att välja bort julstress.

I Kaosfamiljen brukar julen bli ungefär så här. 1:a advent brukar vi hänga upp julstjärnor i de flesta fönster. I köket är vissa saker givna, sen får barnen välja. Det som blir över puttar Mannen och jag upp i övriga fönster. Första knäcken inhandlas första advent och eventuellt bakar vi pepparkakor med köpedeg. Ett par veckor före jul plockar vi fram jul-lådan och då slår vi på julmusik och så springer barnen runt och pyntar av hjärtans lust. Sen klär vi julgranen med allsköns olika bollar, änglar, saker från dagis och fritids, glitter, smällkarameller och övrigt jul-jox. Har vi barn i "rätt" ålder kläs sedan julgranen om minst en gång om dagen varenda dag fram till jul. Jag skulle nog säga att julmusik, pepparkaksbak och massor med ljus är receptet för vår jul. Julen är inget krigstillstånd, inget problem. Det är framförallt en mysig helg.

För mig känns det som om det där ytliga julandet är oviktigare än någonsin då vi har kompisar som har en liten pojke som är väldigt sjuk. Människor är viktiga, julgardiner inte. Vad tänker ni om julen och hjulandet? Kram på er

11 kommentarer:

mammaxtre sa...

Jag tänker att julen är ganska så kravfylld, och det gillar jag inte.

Med åren förstår man vad som är viktigt och man vågar gå emot strömmen = skönt. Dock krockar ju det med att man vill ge sina barn de där jularna att minnas. Julen är inte en helt lätt helg att parera.

Jag tillhör kategorin lagom tror jag bestämt. Det är främst skönt när julen är över och allt juligt skall plockas ned i kartonger igen :-)

Ha en fin dag

Elisabeth sa...

Först vill jag skriva att jag känner som du all denna yttre stress som man ska stå emot.Som barn förlorade jag min mamma och du skrev om goda vänner vars son är sjuk så jag har samma inställning som du. Väl medveten om att livet är skört handlar julen om att få vara tillsammans. Jag är inte uppväxt med några fantastiska jular utan med en ensamstående pappa som var mycket sliten när julen närmade sig. Mycket ansvar fick vi barn ta. För många är julen ensamhetens tid och egentligen skulle man kanske kunna göra än fler insatser.Men jag är precis som du tacksam för min familj och vill värna julfirandet inom rimliga ramar för det är ju ändå en mysig och stämningsfull tid. Önskar dig en fin dag.

kattiiiiss sa...

Här händer inte ett skvatt mer nu. Inget bak eller så.. jag ska bara njuta, ej stressa och sitta med handen högt!
Varför ska folk stressa ihjäl sig bara för att det är jul?! Galet!

Kram

FiaLisa sa...

Jag satte upp julgardiner några gånger och det blev starkt ångestframkallande i maj när jag insåg att det var dags att ta ner dem (alternativt ignorera dem till december). Någon gång åkte de i alla fall ner och har inte kommit upp än.

Katarina sa...

Lagom är bäst. Det finns inget rätt eller fel. Alla gör det som känns bra för dem. Däremot så kan jag önska att fler skulle skippa det där hysteriska om att storstäda hela huset, baka 12 sorters kakor etc. det är inte meningen att man ska vara totalt slutkörd när julafton kommer. Samtidigt önskar jag också att alla skulle ha rätt till en jul med mat på bordet och julklappar till sina barn, tyvärr är det inte så för alla fast Sverige ska vara ett välfärdsland. Det blir stora kontraster. Kram Kram Katarina.

Grodmamman sa...

Jag håller med dig fullständigt! Jag har de senaste åren börjat prioritera vad jag vill göra och då även sett till att få tid till det. Det blir jul i alla fall och för mig känns det inte kul att stressa halvt ihjäl mig innan och sedan nästan däcka lagom till jul. Försöker att inte stressa upp mig och i år ska vi inte ens fira jul hemma. Storstäda, vad är det?!?;)
Kram

KaosJenny sa...

mammaxtre, jag tycker också att det är skönt att man kan släppa vissa saker... Julminnen tror jag att barnen får hur som helst och de mesta av ansträngningarna märker barnen aldrig...
Elisabeth ledsamt med förlusten av mamma och jag håller med om att det är väldigt skönt att inte vara ensam. Julhelgen är nog den störta "ensamhetshelgen"... Har antagit utmaningen;-)
Ha Ha Fia Lisa, jag känner igen det där. bojkotta julgardiner på alla kanter..
Fint skrivet Katarina, jag håller med, det är inte meningen att man ska vara helt färdig på julafton...
Vad härligt Grodmamman, jag håller med och tycker att det är kul att vi verkar vara flera. Kram på er allihop.
Verkar som vi är ett helt gäng som tänker i samma banor, jätteskönt...

Tessa sa...

Kul med lite juldiskussioner! Det viktigaste med julen för mig är julstämningen.Det ska vara mys och dofta gott. Det ska vara ett litet inslag av hektisk gemensam aktivitet,typ att alla är med och julstädar så att det luktar gott och blir fint, eller fixar med pynt, några dagar innan. Det ska inte vara uttröttad mamma som springer runt och gör allt själv, det ska inte vara ont i magen, inte massor av panikklappar, inte infekterade gräl om vem som inte gör vad. Lösningen är väl som vanligt, prioritering. I år prioriterar jag en massa hyacinter, ett pepparkaksbak och några julklappar på internet. Sen ska jag investera i en stor flaska såpa och sätta i händerna på barnen runt den 20:e, så får vi se vad som händer. Men det är lätt att dras med i stressen.

KaosJenny sa...

Låter som att du kommer att hitta en bra balans Tessa och vad skönt att vi är fler som reflekterar över julen som en mysig högtid istället för stress-faktor. Kram

Pia sa...

Men, du beskrev ju vår jul ju! Ungefär, o här finns inget stilrent sålångt ögat når - men en massa julpyssel frampysslat de senaste 15 åren, charm! sedan får just jag hålla i mig för att inte dras med i diverse måsten inför jul - men där är arbetsfördelning nyckelordet till icke-stress :-)

man lär sig med åren! Mys på er alla!

KaosJenny sa...

Pia Plupp det är helt underbart att höra, åh så glad jag blev att just detta inlägg fått så mycket kloka kommentarer med fler som tänker i de här banorna... Kram