måndag 24 oktober 2011

Uppdrag granskning- det moderna föräldraskapet

Förr i tiden uppfostrade man barn till att kunna samma saker som man själv kunde och ofta även till att helt enkelt bli samma sak som man själv var.

Dagens föräldraskap kräver helt andra saker. När det gäller vissa saker lär sig barnen mer och det tidigt. Vi har ingen aning om vad som behövs i samhället om 10 år. Jag tänker mig att vi, dagens föräldrar har som uppdrag att visa barnen saker som man inte kan googla fram. Vänskap, kärlek, möten och aktiviteter i verkliga livet, saker som är "på rikt". När allt ligger ute på you-Tube eller visas i dokusåpor, retuscheras och photo-shopas så är det vi som är de vanliga operfekta vuxna som ibland klantar till det och pratar om värderingar och andra viktiga saker. Så, ja, jag ser det som en av mina plikter att inte vara perfekt och att kunna skratta åt det. Riktigt befriande! Vad tänker ni om det moderna föräldraskapet?

3 kommentarer:

Grodmamman sa...

Håller med dig fullständigt!
Är inte lätt att hänga med i denna teknikvärld vi lever i. Sonen kan mer än oss föräldrar och är vår support här hemma!:)
Tycker också att vi föräldrar ska ge dem sådana grundläggande värderingar som du skriver om.
Vilken härlig födelsedagspresent dottern önskade sig också!:)
Kram

mammaxtre sa...

Ja du, teknisk support det kan då inte mina barn får av mig. Men vad som är rätt och fel och kärlek och trygghet och en hel massa andra saker, det rustar jag dem för och med.

Ha en fin kväll.

KaosJenny sa...

Mm grodmamman, jag har till och med slutat ens att försöka hänga med i Storebrors teknik-resonemang. Resan var riktigt härlig.
Klart att vi ska lära barnen anda saker än nät-grejer :-)
Kram på er