måndag 3 oktober 2011

Sur som en ordinär Kaosfamiljshandduk...

Hängde upp en hel drös handdukar på handdukstorken igår. Gick sisådär. Den värdelösa torken är ju inte igång än. Den är vattenburen och går på Bergvärmegrejset, fråga mig inte hur det där funkar, svinkall är torken i alla fall. En tork som är kall är fullständigt idiotisk. Och inte torkar tvätten i källaren än heller. Ett av världens minsta kylskåp, opålitligt bilelände och krassliga barn kan också läggas till hat-listan när jag ändå håller på.

Jo, jag VET att detta är i-landsproblem. Funderar rätt hårt på att shoppa en torktumlare men samtidigt är det ju rätt miljövidrigt. Nog för att jag är miljövidrig när jag håller på och tjatar om sura kläder men det är ju bara en kort period som det ofunkar. Det har regnat lite mycket nu bara. Resten av året har vi en bra tvättstuga.

Något som också skulle ofunka är att byta kylskåp bara så där, även om det är litet. Om vi skulle byta kylskåp blev det början på ett köksrenoveringsdomino och det är inte ok. Inte på något sätt skulle det vara njutbart att laga mat på triangiakök och ha byggstök i vårt hushåll. Jag som just så pass börjat kunna höra ordet byggfläkt utan att springa iväg och skrika och börjat nicka och hälsa på hantverkarna på jobbet igen (trauma från 3 år gammal vattenskada) tänker inte utsätta mig för byggdamm igen. Mer stök är inte något vi behöver i vårt kök. Det lilla lilla kylskåpet står där det står tills det rasar ihop. Då fattar vi beslut om köket, inte förr.

Bilbesiktning i veckan. Mer än spännande men också en sån där sak som vi tar när det kommer. Blir den utdömd skaffar vi en annan. Annars repar vi, som vanligt, upp den så att den går ungefär ett år till. Och krassliga barn är som det ska vara. Höst+ många barn lika med någon sjukdom. Det går inte att jämföra med hur vi det var för några år sedan, nu känns det inte längre som om det är vi som uppfinner sjukdomar. Tack för att ni finns. Att gnälla av sig lite här funkar bättre än att slänga upp sig på handdukstorken när man är sur ;-). Hoppas ni har det bra. Höstkram på er

6 kommentarer:

mammaxtre sa...

Oj, det var mycket på en och samma gång.

Byggdamm är förärligt trist. Det håller jag med dig om. Kök är svårt att vara utan, det vet jag om någon. Vi blåste ut vårat kök och byggde nytt. Jag diskade i badkaret och fick ont i ryggen. Lagade mat på hallgolvet eller utomus i mörker och kyla. Satan i gatan så slitigt detta var. Men, nu när köket står på plats är allt detta bortglömt. Helt klart värt det.

Hoppas handukarna dina har torkat nu och att bilen går igenom besiktningen och att kylskåpet håller länge och väl. Sköt om dig!

kattiiiiss sa...

Vi har tortumlare. Underkläder och strumpor åker alltid in där. Oftast tvättar vi sängkläder och hänger ut när det är fint väder. Annars torktumlas det också..
Vi brukar tumla på EKO-programmet. Jag inbillar mig att det är bättre för miljön..

Ha en fin måndag!
Kram

Bina sa...

Ibland blir det ju bara för mkt! Hoppas du hittat lite energi i något hörn!

Tessa sa...

Att investera i att förebygga problem istället för att lösa dem vartefter de dyker upp är något jag förespråkar starkt i jobbet, jag jobbar med miljöfrågor. Privat däremot tycker jag ofta att det är tvärt om ;-). Åtminstone med vardagssysslor. Det är ofta inte värt besväret och bara stressande att planera för problem som kan dyka upp eller ta stora ombyggnader för att lösa små vardagsbekymmer. Bättre att ta det som det kommer. Men kanske ska ni ändå skaffa torktumlare, kan man inte hyra den ett tag?

Katarina sa...

:O) Jadu Jenny, det skulle se bra lustigt ut om man slängde upp sig på handdukstorken när man känner sig sur. Men det skulle kanske ge ett gott skratt och då är man ju inte sur längre. KRAM! Katarina.

KaosJenny sa...

Tack Mammaxtre, det är precis det som du beskriver som gör att jag inte vill fiffa med köket, alls... Allt är torrt :-)
Mm Katarina, låter bra men vi klarar oss ett tag till utan tumlare tror jag... mannen har ju gjort ett torkhus åt mig ;-)
Jo Bina, lite för mycket på samma gång men det ordnar sig, lyxtorsdag imorgon :-)
Förstår Precis vad du menar Tessa. Inte samma struktur och effektivitet hemma, men det är väl inte meningen heller. När man är hemma ska man ta igen sig och umgås med familjen inte flänga runt och fundera på köksluckaor ;-)
Ha Ha Katarina, nästa gång jag lbir så där sur kanske jag ska prova att hänga mig på tork ;-)