torsdag 17 september 2009

En vecka utan mobil

och jag säger att det funkar. Visst rycker det i mobilarmen ibland. Jag tänker att jag ska ringa och kolla... skicka iväg ett mess... På ett sätt är det faktiskt bättre utan mobil. Man blir mer här och nu. När jag sitter på bussen kan jag inte göra annat än att sitta på bussen. Träna sig i att vänta lite, och alla andra får också träna sig på att vänta eller lösa sina problem själva. Jag kommer säkert att skaffa ny mobil vad det lider men inte nu. Intressant fenomen det där att mobilen också blir en stressfaktor. Att man känner sig naken när man inte har den med.

Och så har stora hostan drabbat oss. Vi sover sardinburk på nätterna. Vi var in med Lillasyster till akuten i förrgår natt. Jättehemskt. Och så tänkte man svininfluensa och blev jätteorolig (kanske borde man sluta läsa tidningar/ se TV också). Det var krupphosta förstås. Lillasyster var helt Bricanyltoppad när hon kom hem och låg och pladdrade i flera timmar om att både hon och pappa fått present på sjukhuset. Hon fick en glittrig sköldpadda. Pappa fick Molipect i ett rör. -Men Lillasyster, det är din medicin... -Nej, det är pappas, jag har redan fått MASSVIS med medicin!

Här är en härlig artikel om Anna Anka (är inte det namnet ett skämt?) och hemmafruidealet, heja Nalin. Nu tänker jag lägga mig brevid Lillasyster och se på Lilla Sjöjungfrun (som iofs är korkaad men vi lever inte så i stökriket). Vila upp mig och mysa med Lillasyster som är småfebrig och hostig är nog det vettigaste jag kan göra idag. Bara vara. Här och nu. Hoppas att ni får en riktigt mysig kväll i höstmörkret.

3 kommentarer:

Pia sa...

Precis vad jag gick o funderade under min o grabbarnas fjälltur i somras - ingen mobil o ingen dator/internet - då är man riktigt här och nu. Skön känsla. Jag tänkte då att jag skulle försätta mig i lite mer mobil o datorskugga även i vardagen. Det går "sådär", men nu fick jag lite blodad tand ;-)

Oj, det lät inte roligt med så många sjuklingar! Stackars lilla Lillasyster! Ni får ta hand om varandra o vara mkt här o nu!

2BarnsMamman sa...

Det låter väldigt sunt att leva lite mer i nuet. Det skulle nog många behöva! Hoppas barnen kryar på sig! Kram kram

KaosJenny sa...

Det är skönt när man får till de där här och nu stunderna. När man aktivt väljer bort stressen. Barnen har kryat på sig, då känns allt fint... Perspektiv... Kram på er