söndag 9 juni 2013

Livräddade några blommor idag...

Gurkorna slokade och pelargonerna ser rätt sorgliga ut. När det blir mycket så gör jag som kroppen när den blir avkyld, skyddar det viktigaste. Som läget varit nu, både hemma och på jobbet så har blommorna kommit låångt ner i prioriteringen.

Däremot har jag varit till mamma och pappas stuga med de tre yngre barnen. Lekt lite med brorsan och hans familj. Doppat mig i havet flera gånger per dag. Pratat en massa med brorsan och hans mysiga fru. Barnen har lekt och stuckit iväg på äventyr. Som att vara utanför tiden. Åkte och jobbade lite men åkte tillbaka igen. Hoppade på avkopplingståget igen och efter en stund kändes det som om jag inte varit på jobbet på länge. Återhämtning med stor Å.

Pratat en del om hierarkier, makt och våld också. Intressant men inte lätt. Det där att det alltid finns någon dåre på skolgården och att tjejer men framförallt killar måste hitta sätt att förhålla sig till våld. Och att det, om man inte bestämmer sig för att försöka "hoppa av det där tåget" fortlever även i vuxenlivet fast mer sofistikerat... Att en människa med en Audi eller Bmw i stort sett är beredd att köra ihjäl både sig och sina medtrafikanter hellre än att ligga bakom en folkabuss en bit är ett sånt exempel... Och jo, jag har träffat många "hierariki-människor" i mina dagar. Både de som har pengar och sånt men också de som härkar genom våld och jag tror att de som försöker låta bli att tävla och hierarkia sig har det bättre genom livet. Verkar som att ju mer makt och ju högre upp i hierarkin desto räddare blir man...

Inte lätt att hålla blommorna vid liv när man har så mycket omkring sig och i huvudet. Kärlek till er allihop!

3 kommentarer:

kalebass sa...

Ja, det handlar nog mycket om att utmärka sig, att synas. Få bekräftelse att man finns till, utan att ta hänsyn till andra. Blommorna är ju lite åt det hållet också, faktiskt. Vissa (många) tar över helt om dom kan! Andra lägger av och låter de framfusiga ta makten. Om inte vi gör något... Kram på dig i gröngräset.

kattiiiiss sa...

Det är mycket som ska göras nu innan det är semestertider! Blommorna blev nog glada :-)

Kram K

KaosJenny sa...

Precis kalebass och vilken härlig tanke det där med blommorna. De gör också så... Fast både med blommor och människor kan vi försöka styra...
Mm Kaatzi, det är heroiskt mycket men efter att ha tagit mig en cykeltur i regnet så vet jag min taktik. Att bara göra det viktigaste och inte ta kål på mig.
Kram på er