torsdag 18 juni 2009

Mmm

Har ägnat dagen åt att måla tånaglarna och ta det lugnt. Så lugnt man nu kan ta det i en Kaosfamilj. Äta och handla måste man ju ändå göra...

När det blir lugnt har man möjligheten att låta tankarna vandra. Har funderat lite på framtiden, vad jag ska bli när jag blir stor och sånt. Mest har jag dock funderat på oss. Vi I-landsmänniskor som springer runt i ekorrhjulen och jobbar för att handla. Tänker att om någon annans barn har den eller den prylen så måste väl vi också skaffa, tänk om våra barn skulle bli ledsna? Allt ska vara billigt så att man kan kasta när man blir less. Den här livsstilen har ju egentligen bara varit en ytterst kort period och sannolikheten att den ska vara hållbar är mikroskopisk. Vad händer när oljan tar slut?

Det märkliga är att vad jag kommer fram till är att framtidens vuxna framförallt kommer att bli tvungna att vara väldigt flexibla och kreativa. Ännu ett argument för att vi vuxna tänker oss för som förebilder och även i våra rigida könsroller. Mest flexibel vinner, ddla morötter i diken, föda upp lamor, vad vet jag om framtiden? Det enda jag vet är att vi inte kan skydda sönder våra barn. Det spelar ingen roll hur fina barnrum vi skapar, framtiden kommer (som vanligt fast kanske ännu mer) att kräva vuxna som klarar med och motgångar, ibland rena katastrofer...

Inga kommentarer: