måndag 6 december 2010

Vardagskvalité?


Känslan av att gå barfota på en sandstrand har känts lite avlägsen ett tag ;-). Resan var alldeles underbar men vardagen tar över när man kommer hem. Naturligtvis, det är som det ska vara. Semester i alla ära men det duger inte att gå och ha en värdelös vardag och bara längta till nästa semester. Jag skulle vilja vurma för ett nytt ord, vardagskvalité... De där små små sakerna i vardagen som betyder så mycket...

I samma veva som jag tänker vardagskvalité så börjar jag tänka på det där med vuxentid. Det där att man ska boka in tid för att vara vuxen och partid utan barn. Känner på ordet, ett underligt ord, vuxentid... Jag får för mig att jag är vuxen hela tiden och att jag prioriterar vad jag ska göra med min tid. Visst är det trevligt att sticka på bio eller äta något utan barn men det blir som en parentes. För mig spelar det tusen gånger större roll hur vi har det i vardagen. Hur mycket vi lyssnar på varandra, skrattar, skojar och bryr oss om varandra en vanlig tisdag Mannen och jag. Har vi det inte bra i vardagen så blir det lätt pannkaka av en middag. Vuxentiden finns för det mesta även i vardagen, någonstans, även om vi har fyra barn. Någon gång sover de eller är hos kompisar...


Och så julafton, denna dag då "det smäller". Stora delar av världen laddar för en enda dag. Som om det viktigaste var vilka julklappar man lyckas skrämma ihop... När det kommer till kritan är Julafton faktiskt också en engångsföreteelse, en parentes. Julhelgen och stämningen är det viktigaste. Och lagom till jul kan det ju passa att bli tacksam över att man inte tillhör dom som är utan och utanför... Då vore det inte roligt varken med ledighet, vuxentid eller jul...

Sköt om er och hoppas ni har en hyfsad vardagskvalité, hoppar fram bakom kylskåpet och skrämmer er kära eller bara kittlas lite. Har ni inte gjort snöänglar eller några hoppsasteg i veckan så är det kanske dags... Kram på er gott folk

3 kommentarer:

Bina sa...

Håller fullständigt med dig! "Egentid" och "vuxentid" är superkonstiga ord. All tid är ju min egen och jag är också vuxen hela tiden. Jag har lika mycket egentid när jag promenerar med grannen som när jag bakar pepparkakor med kidsen. Och jag och Sportfiskaren har lika mycket vuxentid när våra ögon möts vid middagsbordet i en samstämmig uppgivenhet över ytterligare ett måltidsgnabb mellan grabbarna eller när vi tillsammans ler åt Litens tokigheter som när vi sitter i soffan framför brasan med varsin laptop i knäet när alla kidsen gått och lagt sig.

2BarnsMamman sa...

Kloka ord! Tack för att du påminnner oss! Visst gäller det att njuta även av vardagen och se till att den inte bara blir en transportsträcka fram till helger och lov! Livet är alldeles för kort för det!

KaosJenny sa...

Skönt att höra att vi är fler som funderar på dom där konstiga orden Bina. Den största delen är ju vardag så det gäller att njuta av den :-)
2BarnsMamman precis, Livet är för kort för att man ska invänta nästa semester...
Kram