söndag 22 augusti 2010

Privat politisk kortslutning?

Jag bor i ett samhälle där det är svårt att få affärer att gå runt. Samhället ligger rätt nära en stad där det också kan vara svårt att få lönsamhet i affärerna. Köpcentren runt staden går hyfsat. Man klagar över att det är dött inne i staden men shoppar i köpcentret eller vallfärdar till IKEA. Helst handlar man egentligen utomlands... Reser utomlands och roar sig utomlands. Det finns en del arbetslöshet i staden eftersom produktion av varor också gärna vill utomlands för att få det billigare.

Stackars politiker. Kan inte vara lätt att ha en valrörelse som bygger på önsketänkande. Det finns ingen regering i världen som kan ordna jobben om vi fortsätter som vi gör.

Vi tänker inte så långt. Vill ha sänkta skatter och bibehållen service (i alla fall för mig, när jag behöver det). Ah, listan med kortsiktigt tänkande som kan straffa sig i längden kan göras mycket lång. Själv sitter jag till exempel och trycker i mig godis och funderar på hur i hela världen det kan komma sig att jag har så dålig kondis...

Frågan jag inte vill ställa mig är vill jag att lösningen ska vara kortsiktig eller hållbar...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst är det konstigt (o dumt).

Här i vår lilla by utanför den lite större är det supersvårt att få folk att handla. Man ska ha det största utbudet till dom bästa priserna. När jag inte tänker som en företagare och går till affären bli jag arg som konsument över att det inte finns bra saker att handla??!!
Man har större makt än man tror som konsument. Men det är inte alltid lätt när utbudet tryter.

Kram

Katarina sa...

Ville bara kika in och visa ett litet livstecken eftersom det var ett tag sedan. Kram Katarina.

KaosJenny sa...

Mm, Henna, konsumentmakt ska man utnyttja... och det känns bra att gynna lokala föertag i möjligaste mån.
Mysigt Katarina
Kram på er

Anonym sa...

Strålande Jenny!!!

Lisa

KaosJenny sa...

Tack Lisa, funderar på att göra den till någon sorts insändare :-) Kram