tisdag 3 juni 2014

Lathet är underskattad...

En en kollega frågar om jag varit nära att bränna ut mig någon gång (det är på tapeten på jobbet då vi har 3 som gått in i väggen). Hm, ja, kanske har jag varit nära någon gång men jag vet inte. Inte för att jobbet inte är stressigt för det är det. Inte för att det direkt är lite på fritiden heller. Av allt man läst, hört och fått berättat för sig om utbrändhet så är det inte själva stressen som är vådlig. Mycket att göra kan man ha, däremot så behöver man återhämtning, vila. På något sätt tror jag att jag räddats av att jag kan vara riktigt rejält lat.

När det blir stressigt, som det ju gärna blir när det är vårflod på jobbet och man har en flock barn, så är det viktigaste av allt att man latar sig och sorterar. Jag har inga som helst problem med att sätta mig på bron och äta en lång frukost även om man kan tycka att jag har en miljard saker som jag borde göra. På bron eller på cykeln eller genom doppet i havet sorterar jag i vad är mitt problem och vad är någon annans. Slappnar av och släpper fram funderingar om hur mycket hjältinna man egentligen ska vara, är det egentligen bra för någon förutom mitt uppblåsta ego om "bara jag i hela världen kan göra det"? Raklång på Storsängen tänker jag viktiga tankar om vad måste jag göra nu och vad kan jag helt enkelt skjuta upp på en obestämd framtid... Mitt focus brukar helt enkelt vara relationer,

Om jag föll död ner imorgon så skulle det bli struligt på jobbet ett par veckor men de skulle klara sig. Det viktigaste uppdraget man har är barnen men inte ens för mina barn borde jag vara evig hjältinna, inte i längden. Förhoppningsvis är ju faktiskt ordningen sån att jag en vacker dag ska dö ifrån dom och de ska klara sig själva.

Så, svaret till min kollega är att jag inte tänker vara ens nära att bränna ut mig. Mitt viktigaste uppdrag måste vara att hålla som människa, prioritera om eller skaffa hjälp, göra vad som krävs för att kunna ha det bra. Livet är varken ett krig eller en tävling, livet är så mycket större, roligare och härligare än så. Så låt oss lata oss mellan varven. Vi är nog som skapta för stress och egentligen kroppsarbete men också att ta igen oss rejält mellan varven. Kram på er

3 kommentarer:

kalebass sa...

Nej, det finns ingen som tackar en för att man stressar ihjäl sig. Snarast tvärt om, har man klarat det en gång så går det ju... Att alla inte orkar hålla det tempot tas ingen hänsyn till.
Den negativa stressen, den där man inget får för den, tex. uppskattning, är enbart av ondo. Verkningarna kan komma sent i livet... Själv har jag svårare att hantera stressen på "äldre" dar... Annat var det i yngre dar, då rann den av mig som vatten på en gås.

mammaxtre sa...

Du är en sann förebild. Klok som en bok!

Ha det gott

KaosJenny sa...

Mm kalebass, det är nog väldigt klokt att tänka efter före och försöka stanna och känna efter så att man inte bara "hamnar" där...
Tack mammaxtre.
Stor kram