måndag 25 juni 2012

En av landets värsta kravhelger?

Undrar lite stilla om midsommarhelgen är den värsta av alla "sköna hem och facebook- kolla vad vackert allt är runt omkring oss, vad mycket kompisar/ trevlig släkt vi har och vad himla lyckliga vi är" helger. En sån där på låtsas helg.

Visst, jag tror att folk har det bra men inte hela tiden. Jag tror att det mörkas en hel del en helg som denna. På fejjan skrivs det inte just något om pollenallergi, att man frös i vackra klänningen, dåliga förlorare, svårigheten att få till krans-jä-arna, mygg, tråkig stämning och regn. Det putsas lite på det faktum att det sällan är alla (om man är fler än en i sin familj) som gillar dans, släkten/ vännerna, hoppa säck och sill. Det smusslas även med att någon tog ett par snapsar för mycket och i bästa fall behövde ledas i säng. På bloggen "råkar man glömma" att familjemedlemmar inte bara log utan också tjurade ihop rejält i omgångar. Och så håller alla fasaderna uppe och känner sig värdelösa när det inte lyckas hela tiden för just dom.

Jag tror att det är omöjligt att ha det så där strålande underbart, vackert och lyckligt hela tiden. Dessutom skulle det förstås bli mördande tråkigt. Ungefär som att det är riktigt svårt att ha urkul i vackra kläder och jättesnygga klackeskor. Och ärligt talat, inte handlar det skicklighet heller om man skulle vara så där lyckad utan ärligt talat är det en stor portion tur. Född rätt och träffat rätt folk vid rätt tillfällen, bo på rätt ställe, alla friska, medvind, sol i ryggen, vaknat på rätt sida och en massa andra variabler som inte alls har att göra med att man förtjänat det eller har valt rätt dukning...

Kaosfamiljen har haft en riktig tur-helg men därmed inte sagt att vi varit utan avbrott, sammanbrott och utbrott. Som vanligt har det skrattats, retats, skojats och bråkats. Trevligt sällskap har vi också haft. Tur är fint och det gör en rätt ödmjuk att förstå att man har tur. Turhelgen avslutades med att vi träffade på en Lappuggla på ett kalhygge igår natt. Wow... Jag och fyra barn smög på den och tog kort tills den helt ljuslöst flög iväg. Hur coolt som helst. Dock lite synd att mobilkameran inte klarar varken zom eller motljus men håll till godo med detta turkort ;-)
Hoppas ni också haft tur. Kram

8 kommentarer:

kattiiiiss sa...

Vad fint!

Jag gick och la mig i sängen vid 14 på Midsommarafton. Var så trött och hade ont. Sov bort några timmar lagom tills vi skulle hem till mamma på Midsommarmiddag. Mycket är säkert tillgjort men en hel del är nog äkta också.

Ha en fin vecka.

Kram K

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Så sant, men det gäller ju att ta katastroferna med en klackspark. Konsums fläskkarré var obeskrivligt illadoftande och måste slängas, marängtårtan ville sig inte i år... men jag brydde mig inte och inte de andra heller, solen sken, vi var rätt glada hela tiden, kanske för att vi släppt överkraven?

mammaxtre sa...

Du skriver underbar och naket och ärligt tycker jag´Och det gillar jag, bara så att du vet :-)

Midsommar är inte kravfyllt för mig. Julen däremot, hujedamej....

Min midsommar, helt ärligt, var lagomt trevlig. Jag hade alla mina barn hos mig och då är jag nöjd :-) Inga utbrott eller andra tråkigheter.

Ha det gott

Bara Sara sa...

Jo men det ligger ju en del i det du skriver men ska man återge såna delar på en blogg/ FB behöver man ju ha förmågan att uttrycka sig så det blir underhållande eller träffande för andra att läsa. Tycker jag. Och man är ju lite av en struts, eller jag i alla fall, tycker det är roligare att minnas de bra grejerna än att allt varit jobbigt! Ha en bra vecka! Sara

Grodmamman sa...

Du skriver så bra!:)
Här hade vi utbrott, pollenallergi med rinnande och svullna ögon, ingen dans överhuvudtaget och regn hela kvällen, men solen sken i alla fall på dagen och vi hade ca 20 grader varmt!:)
Kram

KaosJenny sa...

Tack för komplimangerna och tack för att ni delar med er. Jag har tur som har såna trevliga kloka läsare också... Kram

kalebass sa...

En sak till bara. Det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig. Vad gäller midsommar så har vädret stor betydelse, och det kan man inte göra något åt. Men i övrigt så är just denna helg befriande kravlös, enkel (men god mat) och trevliga vänner förstås...

KaosJenny sa...

Nej Kalebass, det har du rätt i. Vädret kan spela roll men det mesta kan bli förstört om man har för höga krav. Det enkla är ofta nog så bra. Kram