tisdag 5 juni 2012

Genomlysning av organisationen...

Ok, vår organisation gör vissa investeringar, håller på med utvecklingsarbete, är privata och bollar med olika projekt. Vårt lilla privata bolag, familjen AB... Eftersom till och med kommuner och staten vill vara som privata företag kan ju vi också vara det. Dags för verksamhetsgenomlysning av familjen AB. Som stolt huvudsponsor till fyra skolavslutningsbarn gäller det naturligtvis att se om sitt hus.

Igår gjorde vi helt vilt en investering utan att ha gjort en kostnads-nytto-genomgång innan. Om vi gör en sån genomgång innan skolavslutningen borde nästa års examen bli en extremt billig historia. Mervärdet i investeringen håller inte vad den lovar och framförallt kommer Storasyster att få vänta ännu fler ljusår på de hett efterlängtade höga klackarna. Inte kollade vi om det fanns någon evidens på att det är bra med nya skolavslutningskläder heller... Tror knappast det finns någon forskning som stöder skolavslutningsfenomenet över huvud taget... Tänk så mycket lugnare det blir :-). Kanske kan man göra såna där kostnadsnytto genomgångar överallt... Det skulle nog till exempel tyvärr bli havregrynsgröt till middag varenda dag efter en sådan :-(.

Och så måste vi ju ha portföljstyrning också. En metod för att underlätta och effektivisera företags projekthantering står det på wikipedia. Strålande, det beställer vi väl lite av genast. Innebär det här att någon kommer hem till oss och plockar i våra trivselhögar? Projektmognad känns som ett ord man skulle kunna slänga sig med och projektägare är vi ju ett par stycken. Konkurrensutsättning förresten, tror ni det funkar på toastädning?

Och så ska ju allt förstås bära sina egna kostnader... Kanske kan vi lägga ut något på intraprenad, nej förresten sån där Franchise-verksamhet är ju mycket mindre risk och trassel för oss. Förslagsvis är Storebrors trumspelande ett område vi kan börja med och så får vi se vad det ger... Han får betala trummorna och så delar vi på vinsten eller något sådant. Utvärdera efteråt förstås och se om vi kan utöka projektet.

Och så roligt för de olika avdelningarna att börja interndebitera. Mannen och jag har redan börjat. Inte i praktiken än eftersom vi inte har fått till fakturorna med Logor och sånt. Vi har också har lite problem med vem som ska betala vem för att bära hem makaronerna och hur vi fördelar godnattpussen, delar man på den eller.. men snart så... Kruxet är att det nog blir lite omysigt av alla diskussioner om vem som efterfrågat tjänsten. Dessutom tror jag att det blir extremt svårt att få Mannen att köpa blomtjänsten... Houston, we have got a problem...

Ah, vi fortsätter som vanligt. Njuter lite mer av tillvaron och äter mer jordgubbar (de är åtminstone kostnadseffektivare än chips då kilopriset är lägre). Det verkar inte finnas plats för så mycket kärlek i såna där organisationsmoduler ;-) Det må regna lite, nu sticker vi och tältar... Ha en trevlig helg. Kram

3 kommentarer:

Cayenne sa...

Det verkar jobbigt..... Här jobbar vi mer med brandkårverksamhet. Släcka dem mest akuta bränderna först.

Ha det så trevligt i tältet!

Bara Sara sa...

hahaha det var roligt!! man får nog ligga i om man ska bli rik på affärsidén bara!!

KaosJenny sa...

Mm Cayenne, jag vet också en del om brandkårsutryckningar men jag tycker att de blir färre och färre ju äldre barnen blir... Mycket trevligt!
så klart man får ligga i för att bli rik Bara Sara, det får man göra annars också ;-)
Kram på er