måndag 7 mars 2016

Förkylningsvila...

Lite förkylt för Kaosmodern men en annan sorts förkylning än jag är van. En som inte bryter ut helt utan berättar för mig att jag behöver vila. Kroppen som säger att jag behöver.

Inte äta alvedon och köra på. Vila, ta det lugnt och begrunda sina synder ;-). Låta själen komma ikapp på något sätt. Min absoluta övertygelse är att kroppen och själen hör ihop och att vi är en och annan som inte lyssnar på sina kroppar.

En och annan som inte tänker på Ayni heller. Ett begrepp från Anderna som går ut på att allt hör ihop och att den som ger har rätt att få och tvärtom. Något vi alla behöver tänka på i relation till allt. Att ta lika mycket som man ger oavsett om det gäller vår kropp, i relationer, när man handlar eller i världen.

Allt borde ha ett pris som är jämställt. Dela med sig. Det är inte meningen att någon ska få allt gratis. Nån har betalt pengar till spelvinster. Någon betalar priset för allt det billiga oavsett om det är dukar, lampor eller resor. Det är för Ayni som jag slutat skänka bort saker på bytes bortskänkes sidan på facebook. De som byter, oavsett om de byter till sig en säng mot korvstroganoff är nöjdare än de som får gratis.

Och säger kroppen ifrån så ska man stanna i sängen och ta det lugnt helt enkelt.

Ha det å bra allihopa. Kram





5 kommentarer:

Mammahäxan sa...

Tack för att jag lärt mig nytt begrepp.Och tack för hög igenkänningsfaktor när det gäller den där förkylningen som inte bryter ut och som man egentligen VET är en signal att man behöver vila men som det kan hända att man ändå ignorerar. Varför ska själsvila vara så svårt att ge sig själv?!

KaosJenny sa...

Vet inte varför det ska vara så svårt att ge sig själv själsvila Mammahäxan. Om någon annan var i samma läge skulle man säga vila människa till den. Något vi får träna lite på uppenbarligen :-) kram på dig

Kersti sa...

det var nytt för mig med, begreppet ayni men jag tar det genast till mig. Känner att det är helt rätt. Det handlar om balans. Så lätt att skriva så svårt att leva. jag har inte lyssnat till min förkylning som nu är inne på sin tredje vecka. Men nu har jag en veckas härlig ledighet med sovmorgon och trevligt sällskap. Dessutom lite luftombyte. Är på väg till en av mina allra bästa vänner för trevlig samvaro.
Glad Påsk och stor kram

KaosJenny sa...

Absolut så handlar det om balans Kersti. Hoppas du hade en fin vistelse med vännerna. Kram

KaosJenny sa...

Absolut så handlar det om balans Kersti. Hoppas du hade en fin vistelse med vännerna. Kram