måndag 19 juli 2010

Att vara som vi är och njuta av det...

Visst finns det nackdelar med att vara impulsiv. När man ger lackfärger till Lillebror och ger honom fria händer med cykeln till exempel. Resultatet blev en väldigt personlig cykel och lackfärg på en hink, hela Lillebror och handfatet... Kaosmodern hjälpte också till lite tvärt. Resultatet blev röd lackfärg på sommarens favoritbyxor. Å andra sidan åkte Lillebror och jag gummibåt i älven för någon dag sedan, jättekul. Fram och baksidan av myntet...

Och så är det väl för alla tänker jag. Klart man kan ägna stor tid åt att önska att man själv, Mannen och barnen ska vara lite annorlunda än nog egentligen är men det är ungefär lika givande som oro (min egen uträkning är att 98% av all oro är obefogad och resten kan man inte göra något åt). Tricket är nog att inte stuka till utan lära sig att uppskatta förtjänsterna och leva med förtjänsternas baksida. Varje barn bör som jag ser det hjälpas att uppskatta sina fördelar själv och leva med nackdelarna...

Att vara en Kaosmoder säger sig självt att det inte innebär ordning och reda men en hisklig massa annat... Njut av er själva hur än ni är gott folk. Ha en trevlig kväll

3 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Din orouträkning är så sann så sann, tänk all tid som gått åt till att OROA sig - det man riktigt oroar sig för inträffar sällan, så din filosofi är så rätt. Just nu ägnar sig denna fd kaosmoder mest åt SOLEN och tänker att det mindre kaos som finns omkring mig kan jag ta tu med en ev regnig dag!

2BarnsMamman sa...

Det håller jag helt med dig om. Att bejaka barnens olika egenskaper och vara nöjd med sina egna är viktigt. Då blir det så mycket lättare att njuta av dem! Kram kram

KaosJenny sa...

Tack Eva, känns bra att du som är mer rutinerad också håller %satserna som troliga... Hoppas solen skiner på dig
Mm, tvåbarnsMamman, jag har upptäckt att det är helt förunderligt att 4 barn med samma genetiska förutsättningar kan vara så olika och njutbara av så olika anledningar... Kram